maandag 26 mei 2008

CBFA-attest

Vandaag was het D-day: het examen bij Febelfin voor het behalen van het CBFA-attest.

5 modules van telkens 20 vragen met een vereist minimum van 60% per module.

Het goede nieuws:

Module 1 - Basisbeginselen van het bank- en financiewezen
geslaagd met 65%

Module 2 - Compliance
geslaagd met 88%

Module 5 - Hypothecaire- en consumentenkredieten
geslaagd met 83%

Het slechte nieuws:
Module 3 (Betalingsverkeer en spaarproducten) en Module 4 (De beleggingsproducten en beleggingsadvies) nipt gebuisd (58% en 55%)

Binnenkort herkansing, de stress is dus nog niet voorbij *zucht*

11 opmerkingen:

CMI zei

Moet je nu alles herkansen of mag je de geslaagde modules laten vallen? Alleszins: ga ervoor en het zal je zeker lukken! Ik duim!

BB zei

19 juni moet ik terug, gelukkig enkel maar voor het herkansen van de 2 niet-geslaagde modules :-)

Anoniem zei

Beste, misschien een beetje onbeleefd om dit te vragen maar heeft u ook een examengedeelte "Attitudes & Vaardigheden" moeten afleggen ? Ik dien ook een dergelijk examen af te leggen, daarmee mijn vraag...

BB zei

Hallo anoniem,

Ik heb examens afgelegd voor het behalen van het CBFA-attest. Ik moest 5 modules onder de knie krijgen:
Module 1 - Basisbeginselen van het bank- en financiewezen
Module 2 - Compliance
Module 3 - Betalingsverkeer en spaarproducten
Module 4 - De beleggingsproducten en beleggingsadvies
Module 5 - Hypothecaire- en consumentenkredieten

"Attitudes & Vaardigheden" zegt mij niets, sorry. Van welke opleiding of examen maakt dit deel uit?

Anoniem zei

Beste,
dat is ook een item dat ik dien af te leggen voor Febelfin Academy maar die nogal vaag worden omschreven.
Nog een vraagje, misschien heeft u voor het afleggen van het echte examen het proefexamen op de site van Febelfin gemaakt. Is dit een beetje representatief voor het echte examen ?
PS die 2 modules gaan wel lukken...
Alvast dank voor uw reactie.

BB zei

Hallo anoniem,
Ik vond de proefvragen op de site van Febelfin niet echt representatief. Er waren er wel enkele bij die bijna letterlijk in het examen terugkwamen, maar het merendeel van de vragen in het examen waren nieuwe.
Veel succes alvast (wanneer is de grote dag?).

Anoniem zei

ik heb nog een 4 tal maanden om alles in te studeren.
Dat de vragen niet letterlijk terugkomen is niet erg, het gaat me vooral over de manier van vraagstellen eigenlijk (moet men alles van buiten kennen en kunnen opsommen, stelt men overkoepelende begrijpende vragen, dient men definities aan te vullen, enz...) en of het proefexamen in die zin representatief is. Dat bepaalt natuurlijk veel ivm de manier waarop men iets moet studeren.
Wellicht stonden er in uw cursus voor ieder hoofdstuk ook de eindtermen ? Volstaat het de antwoorden hierop te kennen ?

Respect dat u met 2 kinderen en een huishouden nog de moed heeft gevonden om na een dagtaak acht-)er uw bureau te kruipen ;
En excuses dat ik zoveel vragen blijf stellen, maar het slagen is zeer belangrijk voor mij :-)
MVG - Bjorn

Anoniem zei

Beste,

zou u aub nog iets kunnen laten weten ?
Bjorn

BB zei

Beste Bjorn,
Ik heb de afgelopen drie weken elke dag wel iets gedaan om die twee modules goed onder de knie te krijgen. De ene dag tientallen vragenreeksen opgelost via de oefensite, de andere dag enkele uurtjes theorie geblokt.
Het resultaat lees je hier boven bij de meest recente berichten. Mijn werk heeft dus wel geloond :-)
Die eindtermen zijn wel heel representatief voor de materie die je moet kennen, eigenlijk staat daar gewoon in het heel beknopt wat je juist allemaal moet kennen.
Wat ik wel kan bevestigen, nu ik er vandaag extra op gelet heb, is dat er weer heel veel vragen uit de oefensessies letterlijk werden overgenomen in het examen.
Ik oefende die vragen in op het werk als er geen klanten aan het loket waren of 's avonds, terwijl mijn man de kinderen in bad zette. Zo heb ik ook heel veel geleerd zonder echt te studeren.
Veel succes!! Ik heb 20 dagen cursus gevolgd (intern bij de bank), gespreid over twee maanden en moest dan al examen gaan doen.
Als jij nog 4 maanden hebt, denk ik dat je, mits wat motivatie, makkelijk van de eerste keer alles moet slagen.

Anoniem zei

Pain is Temporary, Pride is forever... ;-)
Proficiat en ZEER bedankt voor deze informatie..

Unknown zei

Ik stap in september over van een job in de retail (kledingverkoop) naar een job bij ING. Ik moet dus echt alles gaan leren zonder enige achtergrond! Ook met een huishouden en 1 kindje 🙈

Hopelijk lukt het me!! 🤞🤞