dinsdag 12 mei 2009

Struisvogelpolitiek

Ik denk dat zowel TB als ik het eindelijk eens zijn dat het maar eens gedaan moet zijn met onze struisvogelpolitiek ivm grotebroer.

Het oudercontact vorige week viel eigenlijk al bij al best mee, dachten wij.

Het telefoontje van de GON-begeleiding deze middag gooide onze wereld helemaal overhoop.

Acute interventie is nodig, dus zitten we eerstdaags weer in het UCKJA, dit keer zelfs samen met de GON-begeleiding, om te bekijken of het probleem overkomelijk is of niet.

Een kind met stemmen in zijn hoofd, je zou als moeder voor minder helemaal door het lint gaan, nietwaar?

Iemand met tips over lectuur of referenties over ASS-kinderen met fantasieën en het niet kunnen onderscheiden van echt of niet-echt, mogen mij altijd contacteren. Ik heb het gevoel dat we het nog gaan nodig hebben.

En daarbovenop werd ons zachtjes, doch uitdrukkelijk aanbevolen, om "geheel vrijblijvend en met het oog op de verre toekomst", toch eens contact op te nemen met een school met een aparte auti-werking. Gewoon, om eens een kennismakingsgesprek te houden en een rondleiding te krijgen. Nogmaals, met het oog op de "verre toekomst".

Wat ik nu nodig heb, is iemand die me zegt dat alles wel goed komt.
Gewoon, dat alles wel goed komt.
Dat alles wel goed komt.

6 opmerkingen:

Mafneaidualc zei

Troost je, sommige van je vriendinnen hebben dat ook - die stemmen in het hoofd ;) dan. Verder niet te fel in paniek slaan en als je er over wil praten: je weet me te vinden hè. Dikke knuffel - en JA hoor, het komt heus wel goed!

Anoniem zei

Hey,

Ik citeer alvast een stukje dat "Peter Vermeulen" schreef in het boek " Brein Bedriegt, Als autisme niet op autisme lijkt.

Het gebeurt ook dat een kind of jongere gefascineerd raakt door een thema uit de fantasie wereld of een wereld die niet (meer) bestaat. Ze kunnen er zich heel erg in verdiepen en missen het verbeeldingsvermogen om die wereld te onderscheiden van de echte wereld.En plotseling"zijn" ze dan een bemanningslid van star trek en willen ze geen gewoon voedsel meer, omdaat in de wereld van star trek alleen maar synthetisch voedsel wordt gegeten. Een jongen met autisme wiens interesse landbouw was, werd woest op zijn ouders, toen die door de living liepen, want hij had daar net aardappelen geplant. Op zijn slaapkamer kon hij onmogelijk spelen, want daar stond het vol met mais. Het hele huis stond vol met gewassen en hij liep op een vreemde manier door het huis, namelijk tussen die denkbeeldige gewassen. Voor die jongen was het huis geen huis meer maar een landbouwgebied en het hele gezinsleven werd gedomineerd door het agrarisch gebeuren.

Over fantasie van werkelijkheid onderscheiden, kan ik veel vertellen ivm mijn zoon. Het letterlijk nemen, immitatie enz.. Neem het voorbeeld van " de computer heeft een virus" Mijn zoon was ervan overtuigd dat hij dat virus ook zou krijgen als hij aan de pc kwam. Alles op tv was echt en bracht soms ook angsten mee.

Ik denk dat je u niet te ongerust moet maken. Ik weet nog heel goed dat ik soms ook versteld stond bij bepaalde dingen ivm mijn zoon. Ooit, toen hij kleuter was, speelde hij karate met een kind en plots was hij DE KARATE KID en kon er niet mee stoppen. Volgens de kleuterjuf had hij een denkbeeldig vriendje waar hij over sprak. Toen we verder gingen kijken, sprak hij over een vriendje van de kleutertijd dat was gaan verhuizen. Er was dus niks denkbeeldig aan. Hij sprak enkel over dat vriendje in de tegenwoordige tijd en noemde hem zijn broer.
onbegrijpelijke

Anoniem zei

Hey,

Voorgaand reactieblad was vol dus hier even verder :-)

Als ik lees, stemmen horen, dan stel ik me voor dat men denkt aan een psychose. Ikzelf denk daar niet aan maar mijn ervaring met bepaalde diensten, leraars en dergelijke, leren me dat ze direkt aan het ergste denken. Meestal was dat hier enkel omdat ze niet verder keken dan hun neus lang lang was. Ik vind het zelfs eng om het hier te schrijven die gedachte. Om gewoon informatief te zijn, las ik dat het kan. Als ik terug ga in de tijd, kan ik alleen maar vertellen dat er zoveel foutieve veronderstellingen zijn geweest, enkel en alleen omdat sommigen dus niet verder keken dan hun neus lang was. Uit ervaring kan ik ook vertellen dat hoe onduidelijker de wereld voor hen wordt, hoe meer men eigenaardig gedrag ziet. Ik hoop echt dat ik me goed uitdruk en je een beetje heb kunnen geruststellen. Jullie kennen je kind beter dan geen ander. Als ik nu naar mijn zoon kijk, kan ik alleen maar zeggen dat alles wreed goed is geevolueerd. Type 7 school is zeker een aanrader!
Alles komt goed, wees daar maar zeker van! Jullie doen er alles aan! De processie van echternach blijft maar op een andere manier eens men elkaar meer en meer leert begrijpen(thuis, op school,omgeving,...)Ik zoek nog even verder naar informatie voor u.
Onbegrijpelijke

Anoniem zei

Hey,

Ik vroeg me af of je al wat gerust gesteld was en of je al wat meer info kreeg via professionele weg?
Ik heb nog niet direct nieuwe info gevonden.
Je zal op mijn blog al wel gezien hebben welke boeken ik aanraad om te lezen. Ze zijn stuk voor stuk een verrijking ivm autisme.
Autisme van binnenuit, Hilde De Clercq
Een echt mens, Gunilla Gerland
Brein Bedriegt, Peter Vermeulen
Dit is de titel, Peter Vermeulen
Ondertussen hoop ik dat je hulp gevonden hebt,
onbegrijpelijke

Zinzia zei

toen ons zachtjes, maar doch uitdrukkelijk werd aanbevolen een speciale school te zoeken en later een MPI, was dat eigenlijk een eufemisme voor 'hij heeft dringend gespecialiseerde zorg nodig'.
Geen tips dus, maar ik hoop voor jou dat het WEL allemaal goed komt.

BB zei

Onbegrijpelijke, bedankt voor je berichtjes. Brein bedriegt heb ik al eens gelezen, de andere boeken nog niet. Zoals ik zei, ik heb de afgelopen maanden halsstarrig mijn hoofd in het zand gestoken. En nu vind ik er echt de moed niet voor om mij erin te verdiepen. Misschien laf van mij, maar het lukt me nog altijd niet om het allemaal onder ogen te komen.
Zinzia, momenteel blijft de school erbij dat grotebroer gewoon over mag naar het tweede leerjaar. Ik hoop volgende week tijdens de evaluatievergadering met de GON en de school meer duidelijkheid te krijgen over hun "subtiele" hints.