vrijdag 18 juli 2008

De kleine Amadeus


Daarstraks kwam grotebroer vragen of hij een CD mocht opzetten. Ik mompelde vlug "jaja, doe maar" en verwachtte mij aan de lopende-band-pulp van Studio 100.

Groot was dan ook mijn verbazing toen de prachtige muziek van Wolfgang Amadeus Mozart weerklonk.

Dit boekje mét CD heb ik vorige week voor minder dan 2 euro in de solden gekocht bij Kruidvat. Na het eenmaal samen met grotebroer beluisterd te hebben, verdween het al onmiddellijk in het rek en ik kon alleen maar bedenken dat ik mijn illustere pogingen om iets of wat cultuur in ons huis binnen te brengen beter kon opgeven. Maar nu blijkt dat, als je het maar genoeg aanbiedt zonder dwang, de interesse duidelijk vanzelf volgt.

Verwacht geen hoogstaande literatuur, verre van zelfs. Het is een simpel verhaal op rijm waar je tenen soms van gaan krullen. Kinderlijk verteld maar wel heel beeldrijk, wat voor grotebroer net dat is wat hij nodig heeft om zijn interesse vast te houden.

De CD bevat het volledige verhaal (met bijhorende achtergrondmuziek) én enkele stukken uit pianoconcerto's en symfonieën van Mozart. In totaal net geen uur luisterplezier.

In Oostenrijk werd op een dag een jongetje geboren
hij was ontzettend muzikaal - dat kon je zo wel horen
want als hij lag te huilen in zijn wiegje of zijn bed
dan zeiden alle mensen: luister even - opgelet
wat huilt die jongen prachtig - wat ontzettend muzikaal
en zo begint dit boekje - 't is een wonderlijk verhaal...

Het verhaal over de bijzondere jeugd van één van de grootste componisten ter wereld, op rijm verteld voor jonge kinderen.

Een heerlijk voorlees- en prentenboek plus CD over De Kleine Amadeus, met zijn eigen muziek erbij!

Marianne Busser & Ron Schröder
met tekeningen van Dagmar Stam

1 opmerking:

Anoniem zei

Dat lijkt me ook iets voor Zoonlief. Op naar het Kruidvat dus...