zondag 28 december 2008

Hemels lekkere tiramisutaart


Man, man, man, tiramisu en Nigella, ge kunt u geen betere combinatie wensen, eerlijk gezegd!

Ik kreeg haar kerstkookboek cadeau, wat ik al geweldig leuk vond (en voor mij mag het alleen daarom al elke dag kerst zijn vanaf nu), maar mijn moeder had ook nog eens het superfantastische idee om voor het familiefeest de tiramisutaart te maken uit datzelfde kookboek. Met dank aan "de frut", die zo vriendelijk was om net dat recept van ons Nigella uit haar boeken te kiezen en enkele dagen voor Kerst in de gazet te publiceren als last-minute-ideetje voor het kerstmaal.

Soit, de tiramisu-taart dus. Ze was zalig. Ze was romig. Of neen, ze was crèmerig. Zwaar ook. En er zat veel te veel drank in. Maar ze was bovenal hemels lekker. Ik krijg gewoon al terug het water in de mond als ik eraan terug denk.

Echt, volgens mij gaat dit een klassieker worden hier ten huize BB, zelfs als we geen bezoek verwachten ga ik wel een reden vinden om deze regelmatig te maken.

Voor een springvorm van 23 cm:
3 chocoladecakes van 350g (in de winkel gekocht is prima)
3dl à 4dl Tia Maria
1 à 2 theelepels cacao voor bestuiving
chocolade-koffieboontjes (desgewenst)

vulling:
2 eieren
75g kristalsuiker
500g mascarpone
2,5dl slagroom
1,25dl Tia Maria

Wikkel de buitenkant van een springvorm met een doorsnede van 23cm in plasticfolie om te voorkomen dat hij gaat lekken.
Snijd de chocoladecake in dunne plakken en giet de 3 dl (of meer, indien nodig) Tia Maria in een ondiepe schaal.
Klop, voordat je de laagjestaart gaat maken, de eieren en suiker door elkaar en klop er dan de mascarpone en slagroom door. Voeg er dan geleidelijk de 1,25dl Tia Maria aan toe om er een romige, smeerbare massa van te maken.
Je zult zo ongeveer de plakjes van 1 chocoladecake per laag nodig hebben. Haal de plakjes door de Tia Maria voordat je ze op de bodem van je vorm legt. Druk ze al doende stevig aan. De laag moet niet te dik worden, maar sappig compact en stevig zijn.
Spreid een derde van het roommengsel over de geweekte plakjes chocoladecake.
Herhaal dit met nog een laag van plakken chocoladecake en dan weer room.
Eindig met een laag van plakken chocoladecake - maar niet geweekt, zoals de 2 eerste lagen - en bewaar de laatste laag van het roommengsel voor later in een afgedekte kom.
Druk de cakelaag aan om de taart zo glad mogelijk te maken, dek hem af met plasticfolie en zet tot de volgende dag of tot maximaal 4 dagen later, in de koelkast.
Haal, wanneer je aan het serveren bent, de taart uit de koelkast, los hem en zet hem op een schaal of taartstandaard en smeer er de laatste (derde) laag van het roommengsel op voordat je de taart met cacao bestuift en aansnijdt.

De taart is te delicaat om van de bodem van de springvorm te tillen; ik zou me daar niet druk over maken, maar strooi als je dat wilt wat chocoladekoffieboontjes rond de taart als hij op de schaal staat, daarmee camoufleer je voor kritische blikken de zichtbare metalen rand van de bodem.

Geen opmerkingen: